Mijn favorieten

Feitjes NVM Open Huizen Dag - Najaar 2015

Deze cijfers mogen als de definitieve cijfers gezien worden. Bij deze analyse zijn ook huizen betrokken die deel zouden nemen aan de NVM Open Huizen Dag, maar voorafgaand aan deze dag al weer hun deelname ‘opgezegd’ hebben (vaak omdat toch al een verkoop had plaatsgevonden).



Het aantal deelnemende woningen is in vijf jaar tijd niet zo laag geweest als in de herfst van 2015: om en nabij de 41.000 woningen. Dit heeft voor een groot gedeelte te maken met het sterk teruglopende aanbod, maar ook met de iets minder grote populariteit van de NVM Open Huizen Dag in de herfst (in vergelijking met die van de lente). Het deelname percentage is in vergelijking met de vorige Open Huizen Dag gedaald tot 28%, maar ligt wel hoger dan de OHdag van najaar 2014.


In vergelijking met de herfst van 2014 is de (relatieve) deelname aan de OH-dag in oktober 2015 in alle provincies gelijk of hoger met uitzondering van Noord Holland. De sterkste toename is zichtbaar in de provincie Overijssel. In regio’s met een sterk verkrappende koopwoningmarkt, zoals bijvoorbeeld Haarlem en Amsterdam, valt op dat daar de Open Huizen Dag in vergelijking tot andere regio’s duidelijk aan populariteit inboet. Terwijl in deze regio’s in het (nabije) verleden de Open Huizen Dag juist populairder dan gemiddeld was. 

Het aandeel woningen dat voor de eerste keer meedoet aan de OH-dag wordt steeds groter. In de herfst van 2015 was dit 67%. Het is een teken van een aantrekkende woningmarkt, maar ook van het feit dat steeds meer verkopers de OH-dag zien als de perfecte start van de verkoop van hun woning. De andere 33% van de deelnemende woningen deed dus al eerder mee. 28% van alle deelnemende woningen in het najaar 2015 deed beiden OH-dagen in 2015 mee.

Iets meer dan 15% van de deelnemende woningen aan de OH-dag, die reeds 2 maanden of langer in de verkoop stond, ondernam actie in de maand voorafgaand aan de OH-dag door het verlagen van de vraagprijs. Dit percentage lijkt licht dalend te zijn. 3,4% van de deelnemende woningen in het najaar van 2015 werd voorafgaand aan de NVM Open Huizen Dag al verkocht. Er is een stijgende lijn zichtbaar hierin.

Met name het courante deel van het woningaanbod doet mee aan de OH-dag. Van het totaal aantal deelnemers, kende 51% een vraagprijs tussen de 150 en 350 duizend euro. Van het totale aanbod dat op dat moment op de markt stond, heeft maar 45% een vraagprijs in die klasse. Dit is vergelijkbaar met de verhoudingen in de afgelopen jaren.





Vooral aanbod dat al lang te koop staat, doet (relatief) minder mee aan de OH-dag. 25% van de deelnemende woningen staat reeds een jaar of langer te koop, terwijl dit in het totale aanbod nog meer dan 45% is, een verschil dus van plusminus 21%. Deze verschillen zijn stabiel gebleven in vergelijking met de vorige OH-dag. Het lijkt er wel op dat relatief de OHdag iets minder aantrekkelijk wordt voor het kortlopende aanbod tot 1 maand. Toch ligt het aandeel aanbod korter dan 1 maand in aanbod bij de deelnemende woningen altijd nog zo’n 5% hoger in verhouding tot het totale aanbod.



Woningen die meedoen aan de OH-dag, worden sneller verkocht in de periode na de OH-dag dan woningen die niet meedoen. 12 weken na de OH-dag is 30% van alle deelnemende woningen verkocht, tegenover zo’n 17% van de niet deelnemers. Het herstel van de woningmarkt is zichtbaar, ook bij de woningen die niet deelnemen. Zichtbaar is ook dat juist in de eerste weken na de OH-dag bij de deelnemers een hogere kans op verkoop is. Voor een deel wordt het verschil bepaald door samenstellingseffecten.



Met name woningen die al langer in de verkoop staan, profiteren bij de NVM Open Huizen Dag. De extra verkoopkans loopt voor deze woningen op tot 12%-punt na 12 weken. Ook voor het aanbod dat tussen een half jaar en een jaar in de markt staat, heeft de OH-dag zin. Daarbij is de extra verkoopkans zo’n 8%-punt. Vaak gaat de deelname dan wel gepaard met bijvoorbeeld een aangepaste vraagprijs, zodat het pand interessanter wordt voor oriënterende consumenten.

Opvallend is ook dat aanbod dat tussen 1-2 maanden op de markt staat, niet heeft geprofiteerd van de Open Huizen Dag. Dit woningaanbod heeft blijkbaar voldoende aanwas van geïnteresseerde consumenten voorafgaand aan of zit al in een onderhandelingsproces tijdens de NVM Open Huizen Dag.




De courante woningtypen, zoals het appartement, de tussen- en hoekwoning, profiteren het meest van de NVM Open Huizen Dag. De extra verkoopkans neemt toe tot zo’n 14 à 15%-punt na 12 weken. Vrijstaande woningen profiteren het minst, maar hebben in zijn algemeenheid al een sterk lagere verkoopkans. De verkooptijd van deze woningen is bij voorbaat naar verwachting langer.



De verkoopkans door deelname aan de NVM Open Huizen Dag neemt vooral toe in het courante aanbod. Tussen de 150 en 250 duizend euro is de extra verkoopkans na 12 weken door deelname 15% tot 16%. Voor de prijssegmenten daarboven dalen de extra verkoopkansen.